Home Nieuw op de site Foto's Gastenboek Links
Follow me on twitter!
Pure graze Massagepraktijk Into Touch
Hooglanders

Recent posts

- Ouders:laat je kinderen op blote voeten lopen
- Gestopt
- Wat is de zin van oerlopen barefootrunning?
- Blootsvoets door de Veluwe
- Krantenartikel over Oerlopen en Paleo
- Bladzijde uit een USA Book Barefoot Running
- Reacties op blootsvoets lopen
- Wandelen op blote voeten
- 54 Filmpjes over blootsvoets lopen
- Colours by The Sea, Vlissingen

Recent comments

- Gestopt by Ati
- Gestopt by George
- Gestopt by Ron bakker
- Gestopt by George
- Gestopt by ron bakker
- Brood is ongezond by ben
- Gestopt by paul aarts

Rubrieken

- Sportvasten
- Publicaties over Oerlopen
- Prestaties
- Mythes over gezondheid
- Intermittent Fasting
- Hele en halve waarheden over hardlopen
- Hardlooptechniek
- Gezondheid
- Fotoīs
- Filosofie
- Films
- Evolutionary Fitness
- Dagboek
- ChiRunning
- Blessures

Labels

- gezond
- diŽet
- oerleven
- oerlopen
- eigen ervaringen
- chirunning
- looptechniek
- gezondheid
- oereten
- variatie
- gezond gewicht
- stress
- levensstijl


Archive

- october 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- october 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- october 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- augustus 2005
- juli 2005

Brood is ongezond

Brood is ongezond. Ja zelfs volkoren brood. Er zitten gewoon stoffen in die slecht zijn voor je gezondheid. En dat geldt ook voor pasta, musli, koekjes, allerlei energierepen etc. Als je in een hedendaagse supermarkt komt is waarschijnlijk 80% van de oppervlakte iets van granen (en soya, ook al zoīn schadelijk produkt). Dus je eet waarschijnlijk nog veel meer granen dan je denkt! 


Granen is voedsel voor vogels, die zijn daar aan in de loop van de evolutie prima aangepast. Mensen niet. 10.000 jaar is echt te kort voor de natuur om even de hele biologie om te gooien. Het is wel grappig als je dit tegen mensen vertelt, dan zijn ze van verontwaardigd tot kwaad, van "alsof ze water zien branden"  tot  "ben je nou helemaal belatabeld?". Maar dat ken ik al van de reacties op oerlopen.


Ook al kom je met alle argumentatie van de wereld (en ik kan iedereen aanraden de achtergronden van mijn beweringen hier en hier en hier te lezen), dan nog is brood voor mensen nog steeds zooooo heilig dat ze de argumentatie niet eens kunnen en willen aan horen. Tja, de graanpropaganda heeft zijn werk goed gedaan. 


Het is deels gewoonte, deels onwetendheid. Men neemt vaak aan wat "ze" beweren. Gewoon lekker ontkennen dat er genoeg argumenten zijn tegen dit voedsel voor vogels. Wel veel energie en geld besteden aan stomme dieten met produkten die pas enige tijd geleden uitgevonden zijn en dus ontkennen dat voedsel waar de mens al miljoenen jaren gezond mee is gebleven, veel beter voor je is.


Ok, ik moet toegeven dat ik ook allerlei volkoren produkten at, musli als ontbijt, volkoren brood met kaas als lunch, maar dat was de tijd dat ik enorm met mijn gewicht kampte en maar niet begreep hoezo, want ik at toch zo gezond en ik gaf toch mijn halve salaris uit aan de biologische winkel en toch dit probleem......


Ik loop overigens uitstekend op Paleo (mijn stofwisseling is dan ook die van een vetverbrander en niet die van een koolhydraten/glucose verbrander). Ik wok elke ochtend lekkere groenten met veel variatie in kokosolie of olijfolie met vis of vlees of ei. Heerlijk. īs Middags lekkere gemengde salades met vis, kip of vlees. īs Avonds groentes met vis of vlees. 


Overigens: ik doe nooit iets altijd....kwestie van non-lineair en stochastisch leven, gewoon volgens de natuur, die is ook niet rigide en rechtlijnig....


Delen


Posted in: Gezondheid, Mythes over gezondheid
labels: diŽet, eigen ervaringen, gezondheid

Aantal comments: (36) Leave comment


Posterd by: ben at 22-11-2013
Hallo,ik ben pas een paar dagen bekend met het boek broodbuik,en alle volgelingen daarvan,ik ben me dus nog aan het inlezen.Ik eet meestal 2 maal per dag brood ,als ontbijt en lunch,meestal volkoren.
Verder eet aardappels ,rijst,pasta,met veel groente en fruit,meestal biologisch uit eigen tuin.
Ik doe aan sport,maar met mate,verder heb ik regelmatig fisiek werk.
Ik ben bijna nooit ziek(misschien is het 6 jaar geleden een koortsje)
Ik heb nooit dieeten gedaan,en ook bijna nooit overgewicht gehad.
Toch denk ik dat ik als ik niet sport en werk,ik dan toch minder brood ga eten na deze informatie.
Misschien ga ik het gewoon een week zonder brood doen,om te kijken of het anders voelt


Posterd by: George at 22-08-2013
Het blijft boeien wat "ons" heilige dagelijkse brood met "ons" doet: nu een studie van: Am. J. Clin. Nutr. 2000, 71 (6): 1455:
"Brot macht Herzinfarkt"
http://strunz.com/news.php?i=2311


Posterd by: George at 03-08-2013
Maya, bedankt
en je hebt helemaal gelijk: olijfolie mag niet te heet worden, dus ja het beste is om te wokken met kokosolie*. Olijfolie is prima in salades...

* alhoewel daar ook weer bedenken tegen zijn las ik onlangs:
http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/07/08/is-kokos-minder-sympathiek-dan-we-denken/


Posterd by: Maya at 03-08-2013
Bedankt voor het delen van je kennis over brood. Dat brood niet het gezonds is wat je kan eten begint nu denk ik wel steeds meer door te dringen in de maatschappij. Maar wat minder bekend is, is hoe we omgaan met vetten.
Je beschrijft dat je wokt met olijfolie. Doe dat liever maar niet meer. De enigste plantaadige vet die niet wordt omgezet in transvetten is Cocosolie. Dus je zat al goed in de buurt. Maar nuttig voortaan plantaardig vet liefst koud.

Succes met je blogg :-)


Posterd by: George at 29-07-2013
Hoi Saskia,
zuurdesumbrood was een manier om de negatieve effecten van granen teniet te doen, het is fermentatieproces, net zoals tempeh van soja en kefir en kaas van melk; dat is allemaal o.a. om die reden uitgevonden (ook om het langer houdbaar te maken). Of alle negatieve effecten van graan door het brood wat jij eet daardoor verdwenen zijn, kun je maar op een manier vaststellen: eet eens een 1 maand geen granen en eet dan weer eens een paar boterhammen van dat brood en voel/kijk of er verschillen zijn.....


Posterd by: saskia at 29-07-2013
Ik eet sinds kort biologisch speltdesem brood van menno, op traditionele manier gemaakt.( lange rijstijd, schijnt ook veel uit te maken ivm fytinezuur) Is dit net zo ongezond?


Posterd by: George at 08-06-2013
Ja, dat is zeker een hele omstelling en het ligt aan je motivatie* of je dat er voor over hebt. Anderzijds: je kunt altijd 's avonds je maaltijden klaarmaken die je 's morgens wilt meenemen: maaltijdsalades, groenten (van je avondmaaltijd) en vlees of vis.

*vele mensen hebben gezondheidsproblemen door brood zonder dat ze het weten. Het enige advies hier luidt: eet eens 1 maand geen granen (dus geen brood en pasta en andere meelproducten) en voel wat dat voor effect heeft op je; eet dan weer eens brood en voel wat dat met je doet. (Als je dan Łberhaupt nog zin in brood hebt).


Posterd by: Jan at 08-06-2013
Hoe krijg je een levenswijze als deze in een leven geïntegreerd met een drukke baan? Ik sta elke morgen om 6:00 uur op, ga om 7:00 de deur uit naar werk en ben om 19:00 uur weer thuis. Dan moet je nog eten, ontspannen, de huishouding doen, slapen.


Posterd by: George at 25-03-2013
Brot macht Darmkrebs:
http://www.drstrunz.de/news/2013/03/130325_neuundeindeutig.php


Posterd by: George at 21-03-2013
Beste Tietenneuker,
de mens eet niet sinds de oertijd granen en brood, dat doet een beperkt gedeelte van de mensheid pas ongeveer 8.000 jaar. Vele geleerden zeggen dat dat tekort is om je echt al aangepast te kunnen hebben aan dit nieuwe voedsel, anderen zeggen dat het wel kan zo snel. Een ander punt is dat er tegenwoordig in brood stoffen zitten die er niet in thuis horen, zoals conserveringsstoffen, smaakmakers en suiker; bovendien is de meeste tarwe al zo doorgekweekt dat dit ook niet zo goed is voor heel wat mensen.
Uiteindelijk zal een ieder het zelf moeten uitproberen of brood goed of ongezond is voor hem: in ieder geval knappen er een heleboel mensen van op door geen granen meer te eten. Dit geldt wellicht niet voor gezonde mensen, maar beslist voor diabetici 2 en mensen met te veel visceraal vet. Dis eet eens een maandje geen pasta, brood etc en voel hoe dat is voor je, eet dan weer eens boterham en voel wat dat met je doet. Goede voeding is een ontdekkingsreis, maar je hoeft niet overal het wiel voor uit te vinden! Paleo is een interessante bril om door te kijken om te aanwijzingen te krijgen wat gezond is; dan sluit je in ieder geval veel van de industriŽle voeding uit.


Posterd by: Tietenneuker at 20-03-2013
Wat voor ne mongool zijt gij wel, mensen eten al van in de oertijd graan en dergelijke, maar toch is het ongezond???
Als je in het vervolg door een deur wilt lopen vergeet ze niet eerst open te doen he, idioot.


Posterd by: MissBarium at 15-11-2012
hmmm, als ik het goed lees stel jij eigenlijk dat de achteruitgang van onze gezondheid dus te wijten is aan de evolutie van ons voedsel.
Zal ik je eens zeggen waar de achteruitgang van onze gezondheid aan te wijten is?

Mijn stelling is er een van zeer controversiŽle aard, en voedsel heeft er helemaal niets mee te maken. De achteruitgang van onze gezondheid, heeft te maken met de vooruitgang van onze gezondheidszorg. Het natuurlijke proces, is dat de sterke overleeft en de zwakke uitsterft. Met onze gezondheidszorg, houden we de zwakke in leven, sterker nog, we zorgen er zelfs voor dat de zwakke zich -tegen wat de natuur bepaald had in- kan voortplanten.
DAT is de reden van de algemene achteruitgang van onze gezondheid, en daar heeft voeding helemaal niets mee te zien. Toegegeven, dat is zeer cru, en het is in onze samenleving zo gegroeid dat het not-done is van de zwakke te laten sterven en hem/haar niet te helpen.


Posterd by: George at 03-10-2012
Overigens een hele interessante discussie over brood, inclusief de links naar de recente verhalen over brood in de Volkskrant en NRC, vind je hier:
http://melchiormeijer.wordpress.com/2012/09/26/suikerzieken-hebben-afwijkende-darmflora/


Posterd by: George at 22-09-2012
Prof. dr. Cordain over granen:

The inclusion of cereal products whether whole or refined into the western diet reduces the micronutrient (vitamin, mineral, phytochemical) density of the typical western diet because cereal grains are nutritional lightweights when it comes collectively to the 13 micronutrients most lacking in the US diet. We have pointed out this nutritional shortcoming of cereal grains in the scientific literature (1-3).

In addition to their inferior micronutrient composition, grains are major contributors to the ubiquitous high glycemic load in the typical western diet. 85 % of the grains consumed in the US are refined grains. High glycemic load diets represent one of the major nutritional risk factors for developing diseases of insulin resistance including the metabolic syndrome.

Whole grains are a concentrated source of antinutrients which adversely affect humans and animals, as I have previously pointed out in my extensive review paper containing over 400 references (1). Approximately 1 % of the US population has celiac disease (an autoimmune disease caused by gliadin containing cereals) and an estimated 5-7 million or more people in the US are gluten sensitive. Further whole grains are concentrated sources of a variety of antinutrients which adversely affect human health in too many ways to point out in this brief reply (1,3).

1. Cordain L. (1999). Cereal grains: humanityís double edged sword. World Review of Nutrition and Dietetics, 84: 19-73.

2. Cordain L. The nutritional characteristics of a contemporary diet based upon Paleolithic food groups. J Am Neutraceut Assoc 2002; 5:15-24.

3. Cordain L, Eaton SB, Sebastian A, Mann N, Lindeberg S, Watkins BA, OíKeefe JH, Brand-Miller J. Origins and evolution of the western diet: Health implications for the 21st century. Am J Clin Nutr 2005;81:341-54.


Posterd by: David at 24-06-2012
Bedankt voor de opheldering.

Groet, David


Posterd by: George at 20-06-2012
Mijn standpunt over Paleo verandert ook langzamerhand*. Officieel zijn aardappelen ook geen Paleo, maar wat doet het er toe? Ik zie Paleo tegenwoordig meer als een interessant denkraam om hypotheses te formuleren dan absolute waarheid.
We hebben nooit aardappelen in deze grote getale gegeten zoals nu, dat wel. Elke plant beschermt zich met anti-nutriŽnten tegen schimmels etc. Dat doen aardappelen ook. En aardappelen zijn daarom rauw giftig. koken haalt veel van dat gif weg en de meeste mensen kunnen daar wel tegen. Er zijn echter mensen die daar niet tegen kunnen. En het is nooit goed - ook dus niet voor gezonde mensen - om ťťn product altijd elke dag te eten, omdat je dan steeds dezelfde anti-nutriŽnten binnen krijgt. Dus ook hier geldt: probeer het uit. Aardappelen zijn gezond, maar niet noodzakelijk.

Voor diabetici 2 of pre-diabetici voert het eten van aardappelen de bloedsuiker te veel omhoog. Dus die kunnen beter geen aardappelen eten!

*Een interessant debat over wat Paleo is kun je lezen op de volgende website en/of beluisteren op de podcast aldaar:
http://chriskresser.com/rhr-what-science-really-says-about-the-paleo-diet-with-mat-lalonde


Posterd by: David at 20-06-2012
Hoe zit het trouwens met aardappels? Die eten we pas 500 jaar en toch schijnen aardappels erg gezond te zijn.

Cheers, David


Posterd by: George at 13-06-2012
En om er nog verder op in te gaan:
"In Traditional Chinese Medicine, we also consider the effect of season, geographical location, constitution, state of health and lifestyle when making dietary recommendations. So not only is each person different, what works for one person at one time may not work for that same person at another time.

So with this in mind, what do I recommend people eat?

The answer, of course, depends on the person. For healthy people, I suggest they follow a high-fat, nutrient dense diet that removes the most significant food toxins (wheat, sugar/HFCS & industrial seed oils). If they do well with properly prepared grains and raw, fermented or at least organic dairy products, I donít have a problem with that.

I also suggest they follow what I call the 80/20 rule. 80% of the time they should follow the guidelines very closely, and 20% of the time theyíre free to loosen up and just eat what they want to eat. Thereís a lot more to life than food, and in fact I believe (as did the ancient Chinese) that in some cases itís better to eat the wrong food with the right attitude than the other way around.

Unfortunately, the 80/20 rule doesnít apply to those dealing with serious health challenges or allergies or intolerances to specific foods. Itís never a good idea for someone with Hashimotoís disease and gluten intolerance, for example, to just throw caution to the wind and have a pancake feast. That could trigger an immune reaction lasting up to several weeks.

Likewise, if someone comes to see me in my private practice and theyíre dealing with multiple health problems, one thing I often do is put them on a strict Paleo diet for a short period of time. Why? Because it gives us a baseline to work from. By removing all common food toxins and observing what happens, we learn which foods may be contributing to their issues and to what extent. From there the next steps usually become a lot more clear."


Posterd by: George at 13-06-2012
Boekweit is strikt genomen ook geen Paleo;
zie voor een antwoord:
http://www.marksdailyapple.com/dear-mark-visting-family-primal-compromises-and-grain-alternatives/#axzz1xg9VhT7j
en nog een expert aan het woord:
From Chris Kresser:
"First, itís important to understand that despite its name, buckwheat is not even a distant relative of wheat. In fact, buckwheat isnít a cereal grain at all. Cereal grains like wheat, rye, barley, etc. are in the monocot family. Buckwheat is a dicot. Itís the seed of the fagopyrum plant, which is in the same family as sorrel and rhubarb. So it would be more accurate to refer to buckwheat as a seed than a grain.
Second, as youíll see below, the preparation method Stephan and I suggest involves fermentation to create a natural sourdough batter. While buckwheat does have a significant amount of phytic acid, a nutrient inhibitor, it also has a lot of phytase Ė the enzyme needed to break down phytic acid. Studies show that fermented buckwheat batters contain very little phytic acid.
So, although I donít recommend grains in general, I think that buckwheat (especially sourdough) is well tolerated and not a problem for most people."

Uiteindelijk is de vraag: hoe reageer jij er op?


Posterd by: Lou at 12-06-2012
...van de havermout.
(Zin vergeten af te maken in het vorige mailtje).


Posterd by: Lou at 12-06-2012
Hallo George,

Weer bedankt voor je adviezen ! Ik had een kleine 2 maanden geleden inderdaad al kokosolie gekocht en doe dit regelmatig op brood ter vervanging van boter of neem gewoon een lepeltje ervan.
Boekweit is geen graansoort. Hoe denk je hierover bijvoorbeeld ter vervanging van de ?


Posterd by: George at 29-05-2012
Op de eerste plaats hoef je niet altijd gegeten te hebben als je gaat, sporten. Ik loop vaak uren hard zonder iets gegeten te hebben in de ochtend. Goed voor de vetverbranding en het is heel gezond. Maar als je elke dag uren achtereen duursport bedrijft en top wil presteren, zijn koolhydraten nodig. Uiteraard zitten die ook in fruit en groente. Een alternatief is ook nog Kokosolie en/of MCT olie. Dat is direkte energie! Lees bijvoorbeeld meer op: http://www.kokos-olie.nl


Posterd by: Lou at 29-05-2012
Beste George, bedankt voor je snelle reactie op mijn 'comment' en een eventueel antwoord op mijn vraag. Mijn bedoeling is eigenlijk, o.a. voor mijn sporten fitness, hardlopen, fietsen, een goede basis te hebben om de dag mee te beginnen en een tijdje mee zoet ben tot aan de middag bijvoorbeeld. Hoe kan ik dit op een andere manier doen zonder de havermout die ik nu sinds een half jaar eet. Met vriendelijke groet, Lou


Posterd by: George at 29-05-2012
Beste Lou,
Havermout is ook een graan en mijn verhaal betreft alle granen: de mens is er nog niet voor gemaakt, er nog niet aan aangepast. Althans de meeste mensen. Sommigen, die genetisch afstammen van het oude PerziŽ, kunne er al wat meer tegen. Vaak krijg je er ook pas last last van op latere leeftijd. Dus er is maar een mogelijkheid na te gaan wie jij bent: eet eens een maand geen granen en kijk wat dat met je doet. Eet dan weer eens granen en kijk wat dàt met je doet. Dan ben je je eigen expert en authoriteit!


Posterd by: Lou at 29-05-2012
Goed stuk informatie die ik nooit had zien aankomen.
Maar hoe zit het dan bijvoorbeeld met havermout ? Is dit ook zo slecht voor ons dat we hier beter mee kunnen stoppen ?


Posterd by: Mascha at 13-04-2012
Wat een heerlijk artikel. Ook ik boks als 'Paleonist' tegen allerhande vooroordelen op. Men denkt dat het 'gewoon een dieet' is ipv een levensstijl. En dat ik telkens moet letten op 'hoeveel' ik eet. Sinds ik echter deze levensstijl volg, zonder granen en zuivel, was ik binnen twee weken van mijn (bijna levenslange) Prikkelbare Darm Syndroom af. En ik ben werkelijk rete nuchter. Ik hoefde nooit op dieet want ik heb een gezond gewicht. Ik vind het een ontzettend makkelijke levensstijl en barst van de recepten. Ik sjoemel heus wel eens als ik bij andere mensen moet eten. Ik eet wat de pot schaft... maar ik merk het direct de dagen erna. Mijn energieniveau daalt enorm en ik voel me slapper.


Posterd by: Jeske at 29-01-2012
Mooi artikel! In meerdere wetenschappelijke onderzoeken is reeds aangetoond dat 10.000 jaar te kort is om volledig anders te gaan eten. Het lijkt lang zoveel jaren, maar wereldwijde onderzoeken hebben aangetoond dat de mens ook nu nog niet geschikt is voor het eten van dit soort bewerkt voedsel.

Je kunt het geloven of niet, dat is aan een ieder. Als je kijkt naar hoeveel mensen chronische ziekten krijgen, kinderen die standaard allergieŽn en luchtwegproblemen hebben en de steeds meer groeiende kankers dan moet je bijna wel open willen staan voor deze onderzoeken.

Ikzelf eet Paleo (al val ik soms terug in mijn oude gewoonten). Ik had de diagnose fibromyalgie gekregen en had vaak dat ik door mijn rug ging, chronisch moe en oor en verkoudsheidsproblemen. Ook waren mijn amandelen verwijderd en was ik vaak ziek, ik had altijd wel wat.

Tijdens mijn paleo probeer maand had ik nergens, maar dan ook nergens meer last van en was ik fitter dan dat ik me ooit kan herinneren geweest te zijn (zonder overdrijven). Soms val ik terug in het oude patroon, heb een gezin die namelijk niet paleo eet en dan is de verleiding soms groot.

Het meeste last krijg ik van brood en andere granen/gluten producten. Van suiker word ik voornamelijk chronisch moe, melk drink ik nooit.

Men zegt dat het slecht is voor je hart, want oei zoveel vlees dat kan nooit goed gaan., zoals ik eet is een trigger voor hart en vaat ziekten wordt weleens gezegd. Helaas heb ik nergens last van en laat ik regelmatig mijn cholesterol en suiker meten en deze is altijd perfect.

Er zijn mensen in onze omgeving die last hebben van verstopte hartvaten, die zitten aan medicijnen, eten zo karig als ze kunnen en alles met light (zoetstof) producten en die krijgen hun cholesterol maar niet omlaag. Niemand die daar zijn vraagtekens bij zet, dat is wel heel bijzonder. Overal waar ''ik kies bewust'' op staat is gezond, denkt men.....,niemand die bijna nadenkt dat al die chemische zoetstoffen slecht zijn voor je lichaam, jammer.


Posterd by: George at 18-08-2011
Beste Anne,
er bestaan heel veel opinies over voeding, helaas hebben de meeste mensen een mening overgenomen van wat gangbaar is. Op de een of andere manier heeft een brokje informatie zich doorgezet in een bepaalde cultuur/maatschappij of tijdsperiode. Dat gangbare is vaak bedroevend laag van kwaliteit. Zo was verzadigd dierlijk vet heel schadelijk totdat bewezen werd dat dit niet het geval is. En zo kan ik pagina's doorgaan, dat doe ik hier niet, want ik heb er genoeg over geschreven.
Jij zegt dat die mensen (uit het paleolithische tijdvak) niet wisten wat ze moesten eten. Nou ja zeg, dat wist de natuur! Die mensen waren en leefden natuurlijk en wisten intuïtief heel goed wat goed voor hen was. Met de akkerbouw is een heleboel mis gegaan, o.a. onze gezondheid is achteruit gegaan. het heeft ons als mensheid ook de civilisatie gebracht, ik weet niet of je dat als positief beschouwt. Ons gebit en ook ons lichaam niet zijn niet in zo'n korte tijd ontwikkeld, dat ons gebit bijvoorbeeld granen kan vermalen. Daarom kan de mens ook slecht tegen granen, daaraan zijn we gewoon nog niet aan aangepast. Vooral vanaf je 40e levensjaar krijgen de meeste mensen daar pas last van. Behalve volkeren die pas zeer laat kennismaakten met de landbouw, zoals Schotten, Indianen. Zij kunnen beter helemaal geen granen eten. Als zij dat wel doen, ontwikkelen ze allerlei ziekten. Hetzelfde geldt voor zuivel. Met enige uitzonderingen kunnen de meeste mensen op onze aarde niet tegen zuivel.
Waar baseer je je uitspraak op dat vlees en vis niet goed voor de mens zou zijn? De mens eet dat al minstens een miljoen jaar en heeft zich Łberhaupt pas tot de huidige "vorm" van mens
ontwikkeld door eiwitten. Eiwitten en vetten zijn essentieel, koolhydraten en zeker granen niet. Natuurlijk zijn koolhydraten prettig als je aan (kracht)sport doet. Alleen de meeste sporters overdrijven enorm met al die kunstmatige energiedrankjes etc. Uit fruit en groenten haal je genoeg glucose voor je energiebehoefte! En als jij door gestructureerd eten, je goed voelt dan moet je dat vooral blijven doen. (Totdat dat eventueel niet meer functioneert, iedereen verandert in loop van zijn leven, velen weten dat niet en zijn verbaasd over ongemakken op latere leeftijd. Ik kon bijvoorbeeld vroeger tot mijn 40e eten wat ik wilde en bleef altijd slank en en atletisch, daarna moest ik echt mijn voeding veranderen om geen overgewicht te krijgen). ieder mens is anders, er zijn geen algemene regels op te stellen. Daarom zeg ik tegenwoordig: je hoeft mij of een bepaalde theorie niet te geloven. probeer zelf eens een maand geen brood en andere graanproducten niet te eten, zoals pasta, soja, suiker etc. en voel wat er gebeurt, introduceer dan weer eens die voeding en kijk weer wat er gebeurt. En ik ben het wel helemaal met jou eens dat klimaat en omstandigheden bepalend zijn voor wat goed is voor de mens. Daarom zie je ook bij natuurvolkeren per regio zulke grote verschillen in voeding! Wat overeenkomt was en is dat het onbewerkt was; gewoon eerlijk en natuurlijke voeding. Volgens mij zit je dan altijd goed. Dat zijn ook de lessen die ik geleerd heb van het Paleo Diet, o.a. ontwikkeld door Cordain. Kennelijk gebeurt er iets heel schadelijks als natuurmensen het huidige Westerse dieet gaan volgen. Ze worden te dik, krijgen vaar diabetes 2, hart- en vaatziekten en kanker. Niet meteen, maar op latere leeftijd. Dat zit hem m.i. in de kunstmatige en bewerkte voeding, daar zijn wij genetisch nog niet aan aangepast. Ik kom dan ook altijd maar in een heel klein gedeelte van een supermarkt, zelfs een biologische! Ik maak mijn eten van natuurlijke levensmiddelen. LEVENSmiddelen, het woord zegt het al. 90% is de supermarkt zijn dood en brengen ook de vroegtijdige dood en/of lijden op gevorderde leeftijd; alhoewel diabetes 2 nu al bij teenagers voorkomt.
PS.: voor verdere argumentatie over granen, verwijs ik je toch naar de hyperlinks in mijn artikel.


Posterd by: Anne at 17-08-2011
Alsof men toen wist hoe het menselijk lichaam het best kon functioneren en wat het precies in welke situatie nodig heeft...
Daarnaast na het krachttrainen heb ik absoluut wel suiker nodig, al is het uit fruit, of uit een zoete reep, mijn lichaam schreeuwt er zelfs om!
Daarnaast functioneren mijn hersenen een stuk beter en ben ik veel opgewekter na een granenontbijt, als ik een stuk fruit neem is die energie maar van korte duur in tegenstelling tot een bakje granen....

Daarnaast hebben we zelfs door de jaren heen ons gebit ontwikkelt om al deze dingen, dus ook granen moeiteloos te kunnen vermalen even als scherpe tanden voor vlees. En vlees en vis zijn ook niet perse goed voor je! Daarnaast houd ik me absoluut aan een gestructureerd patroon van voeding, niet wat ik eet maar wel hoeveel, hoe vaak en hoe laat.

Ik merk dat ik beter functioneer als ik 6 keer per dag een kleine maaltijd eet, op deze manier kan mijn lichaam dit in een bepaalde tijd goed verwerken en opslaan wat het nodig heeft, je lichaam kan van bepaalde belangrijke vetten, en andere stoffen maar een maximum opnemen per dag, als je daar meer van eet kan het niet verwerkt worden en wordt het omgezet in vet!
Als het verwerkt en opgeslagen is eet ik weer een kleine hoeveelheid die andere belangrijke stoffen bevatten en zo zorg ik dat mijn lichaam constant is voorzien van brandstof. Ik heb dan ook nooit honger en heb absoluut 0% overgewicht, ik ben al meer als 3 jaar niet ziek geweest, sport veel, ben vaak buiten en doe moeiteloos een fulltime job en heb \\\'s avonds nog genoeg energie om te kunnen doen wat ik maar wil!

In elk klimaat, en elke omstandigheid is een andere voeding weer goed van toepassing ik ben het daarom absoluut niet met jouw theorie en beweringen eens!


Posterd by: George at 01-01-2011
Het is altijd grappig om mensen standpunten te zien innemen, die eerder een geloof lijken te zijn dan een onderbouwde theorie of methode. Verder is het zo dat veganistisch eten niet absoluut gezien gezond is, net zoals vlees niet absoluut gezond is; er zijn zo oneindig veel variabelen in het spel, de mens in en met zijn omgeving is zo'n complex systeem, dat het bijna grootheidswaanzinnig is om te beweren dat ťťn factor alles bepalend is, zoals geen vlees eten. Hoe kan het overigens zijn dat er miljoenen jaren vlees en vis is gegeten en de mens daar uitstekend mee geleefd heeft en dat je nu opeens veganistisch zou moeten zijn?!? Dat klinkt toch echt naar een moralistisch oordeel over anderen die vlees eten. Het kan echter zijn dat het voor iemand nu heel gezond is om veganistisch te leven, dus dan moet je dat vooral doen!


Posterd by: kees at 31-12-2010
Vlees, vis en zuivel zijn ook zeer ongezond. Waarom nog vlees eten? mensen zijn geen vleeseters. Wil je gezond eten, kies dan voor veganistisch. Brood is inderdaad niet gezond. daarentegen ook niet meer dan 50 % van je voedsel koken, dit is ook schadelijk.


Posterd by: Hayat at 21-10-2010
Helemaal mee eens met jouw verhaal..ben sedert 7jaar geleden gestopt met eten van brood en voel me sinsdien super in mijn vel..en ja een lekker stukje gegrilde zalm met groetjes als ontbijt is voor mij heel normaal en zo een hele dag aan groenten / fruit eten en noten..


Posterd by: Ceriel at 20-10-2010
Zeg, alwetende, doe \'ns relativeren. Alsof men 10.000 geleden wist hoe het zat. Kom op, niemand weet precies wat goed is en wat slecht, of dat die termen Łberhaupt er toe doen. Zij eten hun brood en jij eet je vlees. Prima. Maar zo\'n stukje zorgt vaak voor totaal overbodige oproer. Schrijf \'ns een leuke thriller ofzo. :)


Posterd by: Erwin at 08-06-2010
Ik mis een aspect. Genieten van voedsel, genieten is immers ook heel gezond.
Van een goed stuk bruin brood met kaas kan ik echt genieten. Ik geloof niet dat ik er gelukkiger van wordt als ik dat moet laten staan.


Posterd by: George at 12-05-2010
Het gaat om de eerste plaats om variatie en op de tweede plaats om...variatie! Dus ik heb geen patroon. Fractal running, fractal eating. Bij Paleo gaat het niet om het voedsel, maar om principes, dat is dus een heel ander niveau dan voorschriften en patronen. De eskimo at op het niveau van voedsel heel anders dan de aborigional in AustraliŽ! Ik eet voornamelijk vlees, vis, noten, groentes, wat fruit, boter, kokosolie, eieren. Het belangrijkste is waarschijnlijk dat het ONbewerkt voedsel is, niet zo zeer hoeveel proteïne, vet en koolhydraten. Het is voedsel waar de mens gedurende miljoenen jaren aan geadapteerd is. Voedsel wat het lichaam niet kent, laat het lichaam niet optimaal functioneren. Zoals graan, suiker, allerlei plantaardige olieŽn, geraffineerde produkten etc. Anderzijds is slaap heel belangrijk, stressarm leven, veel buiten zijn,(frisse lucht, zon!) geen vaste patronen, rust afgewisseld met kortdurende krachtsinspanningen en sprints, sociaal leven: familie en vrienden, genieten......


Posterd by: Eli at 12-05-2010
Geweldig!!
Mag ik van jouw je eetpatroon weten van maandag tot zondag..
Hoop graag meer te weten over je eetpatroon...

met vriendelijke groeten Eli..